Ana sayfa

UYDURMA HADİSLER

<< 131-140 >>

 

131. HADİS: "Sallallahu aleyhi ve sellem'in Cuhfe' de hamama girmesi.

 

DEĞERLENDİRME:

Sahih değildir.

Cuhfe: Kamusta, olduğu gibi; Mekke'ye 82 mil uzaklıkta (Mekke - Medine arasında sahilde) bir köydür.

 

 

 

 

132. HADİS: "Ezandan sonra okunan duada (ed-Derecetü'r-Reûa) ilâvesi.

 

DEĞERLENDİRME:

Sehavî: Bu ilâveyi rivayetlerin hiç birinde görmedim, demiştir.

 

 

 

 

 

133. HADİS: "Dirhem kadar kan yıkanır ve bundan dolayı namaz iade edilir."

 

DEĞERLENDİRME:

Senedinde yalancı (Nuh) vardır. Suyuti'nin Leâlîsin'de böyledir.

 

 

 

 

 

134. HADİS: "Dünya bir saattir, Onu taâtle değerlendir."

 

DEĞERLENDİRME:

Lafzı merfû olarak sahih değildir.

 

 

 

 

 

135. HADİS: 'Dünya, ahiretin tarlasıdır."

 

DEĞERLENDİRME:

Sehavî: Bunu -hadis olarak- görmedim, demiştir.

 

 

 

 

 

136. HADİS: "Bir dirhem bile olsa borç, bir kız bile olsa çoluk-çocuk, Yol nasıl? demek bile olsa sormak (düşüklüktür.)!..

 

DEĞERLENDİRME:

Sehavî: Merfû (Allah Rasûlünün hadisi) olarak hatırlamıyorum, demiştir.

 

 

 

 

 

137. HADİS: "Rabbimi (hacıların) Mina'dan ayrılış günü insanların önünde gri renkli bir deve üzerinde, yün bir cübbe ile gördüm."

 

DEĞERLENDİRME:

Uydurmadır, aslı yoktur.

Leâlî' de; îbn Abbas'dan gelen merfû rivayet şöyledir: "Rabbimi bol saçlı bir genç suretinde —bir başka rivayette: sakalsız bıyıksız bir genç suretinde- gördüm."

 

İbn Sadaka, "Ebu Zür'anın, İbn Abbas hadisi sahihtir, bu hadisi ancak mutezile mezhebine mensup olanlar inkâr eder" dediğini nakletmiştir. Hadisin bazı tariklerinde "Kalbiyle" denilmiştir.

 

Hadis, "Allah'ı rüyada görme" şeklinde yorumlanırsa problem yoktur. "Uyanıkken görme" şeklinde yorumlanırsa muhakkik İbnü'l-Hümam bunun şeklî bir hicab olduğunu ifade etmiştir.

 

 

 

 

 

138. HADİS: "Kötü yolda kazanan, kaybetmiş olur."

 

DEĞERLENDİRME:

Filozofların sözlerindendir.

 

 

 

 

 

139. HADİS: "Kardeşim Hızir'a Allah rahmet eylesin. Sağ olsaydı, beni mutlaka ziyaret ederdi."

 

DEĞERLENDİRME:

Askalânî: Bu sabit değildir, demiştir.

 

 

 

 

 

140. HADİS: "Devesinin yuları elinde olduğu halde beni ziyaret eden kimseye Allah rahmet eylesin." 

 

DEĞERLENDİRME:

Askalâni diyor ki: Bu lafızla aslı yoktur.

Hafız İbn Hacer'in sözünün devamı el-Makasıdü'l-Hasene'de (a.225) şu şekildedir: "Bu söz, selef âlimlerinden Hızır'ın sağ olduğunu inkâr eden bir âlimin sözüdür". 251 nolu hadise bakınız.